Mat & vila

Vi har eget kök med egen kock som lagar näringsrik och välsmakande mat till barnen varje dag. Vi är stolta över vårt kök eftersom vi tycker att maten är en viktig grundpelare både i vår verksamhet men även i barnets vardag, likväl som att vila och återhämtning är viktig. Både kosten, motionen och återhämtningen vi ger barnen är en del av vårt hälsofrämjande arbete.

Grot

Maten är tillagad med kärlek och omsorg och menyn är varierande efter säsongens mat. Vi försöker nyttja lokala råvaror så gott det går och lagar maten från grunden. Vi jobbar aktivt för att ge barnen en bra start i livet med en näringsriktig kost och ett sunt tänkande.

Måltiderna som serveras är sockersmarta, dvs kosten är näringsrik och full av smak och färg -men innehåller inte tillsatt socker i onödan. För oss betyder det att vi lär barnen att maten kan vara välsmakande utan att vara söt. Genom medvetna kostval gör vi plats för mer av det som våra kroppar mår bra av.

Barnen sitter i mindre grupper vid måltiderna och vår kock Lena hälsar välkommen till bords och presenterar det som ska ätas, vilket gör barnen delaktiga i maten. Vid födelsedagar ordnar vi önskemat för födelsedagsbarnet vilket är väldigt uppskattat! Vi varierar frukost och mellanmål med t.ex. gröt, ägg, fil/osötad yoghurt, smoothies, smörgåsar och hemmagjord müsli.

Återhämtning

De barn som sover efter maten gör det utomhus i egen vagn. Det ger lugn och ro, de får frisk luft och vi upplever att barnen blir piggare och äter bättre om de får sova utomhus. De barn som inte sover vilar inne med saga, avslappning, massage eller liknande. Vila och återhämtning anser vi vara viktigt för barnen i en vardag som annars är fylld av aktiviteter och intryck.

Har ni frågor eller funderingar?

Tveka inte att höra av dig till oss.

Ring oss

Mejla oss