Djur och natur

Att använda djur och natur i vår pedagogik ger oss möjlighet att på olika sätt ”bygga broar” mellan människor oavsett ålder och utvecklingsnivå.

Djurnatur

Barnen får uppleva naturen både genom lek och genom upptäckter. Vi bygger hyddor, lägger märke till djur och spåren av dem etc. I skogen får barnen en naturlig motorisk utveckling. Vi använder också naturens möjligheter till inlärning. Pinnar och kottar är utmärkt när man till exempel ska lära sig liten, mindre, minst eller bokstäver och siffror. Vi kan också förmedla stora och viktiga frågor om miljö, kretslopp, liv och död, etik samt empati och moral.

Förskolan och alla barn är medlemmar i Friluftsfrämjandet och vår personal har gått utbildning för Skogsmulle i förskolan.

På vår gård är tanken att den ska vara så naturlig som möjligt och miljön förändras efter årstiderna, vilket vi knyter an till i pedagogiken. Barnen själva ska få, skapa och utveckla utifrån sina egna fantasier. Vi har en sinnesträdgård och där har vi bla. en pilkoja som bildar ett litet rum i naturen där barnen har en plats att utveckla sina sinnen.

Vi har också små odlingar och planteringar med t.ex. "fjärilsblommor", björnbär, svarta och röda vinbär, m.m. Vi sätter upp mat till fåglarna och ordnar kompost till maskar och andra smådjur. När vi är färdiga ute följer vi upp intresset för djur och natur inne med Montessorimaterial t.ex. djur- och växtkort. I Kaninens uterum experimenterar de större barnen b.la. med naturen där de kan snickra, plantera, ha vattenlek och skala grönsaker etc.

Har ni frågor eller funderingar?

Tveka inte att höra av dig till oss.

Ring oss

Mejla oss